sunnuntai 15. huhtikuuta 2012

Vesa Zürichissä

Vesa vierailua edeltävä viikko meni arkisissa merkeissä. Tiistaina saksan tunnilla meillä oli välitesti epäsäännöllisistä ja datiiviverbeistä ja muuten kävin sillä viikolla luennoilla, urheilin ja pesin pyykkiä.

Vesa tuli Zürichiin torstaina 5.4. Oli niin huippua nähä, koska ei oltu nähty yhdeksään viikkoon! Se on ehdottomasti pisin aika kun ollaan oltu näkemättä. Onneks nykyään on skypet ja whatsappit, koska niillä saa pidettyä niin näppärästi yhteyttä. Oltiin varattu jo etukäteen pari yötä hotellista, torstai- ja sunnuntai-illalle. Perjantai ja lauantai päätettiin kituuttaa ja yöpyä mun keltaisessa lukaalissa. Täytyy myöntää et odotin ihan hulluna et saa nukkua hotellin leveässä sängyssä muhkeella tyynyllä, käydä omassa suihkussa ja ennenkaikkea syödä hotelliaamupalaa. :D Muuten jätettiin aikataulut suht avoimeksi, sillä ei haluttu juosta paikasta toiseen, vaan ehtiä nauttimaan Zürichistä.

Olin jo aiemmalla viikolla tehnyt varauksen (kokonaan saksaks!) torstaille ravintolaan nimeltä Blinde Kuh. Se tarkoittaa suomeksi sokeaa lehmää ja ravintolan erikoisuus on, että syöminen tapahtuu pilkkopimeässä. :D Kuulin ravintolasta meidän syksyn saksantunneilla ja päätin et tää on pakko mennä kokeilemaan! Menin Vesaa vastaan kentälle seitsemäksi, heitettiin nopeesti kamat meidän hotellille Oerlikonin juna-asemaa vastapäätä ja lähettiin ravintolaan. Blinde Kuh on rakennettu vanhaan kappeliin ja aulassa odotti seinään heijastettu ruokalista, josta piti etukäteen päättää mitä haluaa ottaa. Pääruuaks tarjolla oli kaniinia, merianturaa tai kaalia. Päädyttiin noista ottamaan kaniinia, perunapyrettä ja ratatouillea sekä jälkiruuaks mulle suklaakakku ja Vesalle jätskiä. Aulatila oli kokonaan valaistu ja meidän tarjoilija, sokea Sabina tuli hakemaan meitä ja johdatti meidät pöydän luo. Oli tosi jännä fiilis sukkuloida toisen opastamana pimeässä samalla kun jokapuolelta kuului iloista puheensorinaa. Tilaus tuli nopeasti ja alettiin syömään. Siellä syötiin ihan haarukalla ja veitsellä, aluksi se tuntui tosi hankalalta ja ei osannut yhtään arvioida minkä kokoisia palasia leikkaa. Loppua kohden syöminen alkoi jo sujumaan ja saatiin lautaset tyhjäksi. Paikka paikoin kuului, kun jossain tipahti haarukka ja taisi siellä tuolikin kaatua. Tunnelma oli kuitenkin iloinen ja huomattiin, että ihmiset puhuu koko ajan. Varmaan pimeässä ei voi oikein vaan tuijottaa kaukaisuuteen, vaan puhuminen tuntui tosi luonnolliselta. Lähdettiin ravintolasta yhdentoista aikaa Noellen synttärijuhlille ja oltiin siellä runsas tunti. Jonna, Annika ja Annikan kaksoissisko (joka oli myös vierailulla) oli mennyt juhliin jo paria tuntia aiemmin. Kahdentoista jälkeen porukka lähti Hardbrückeen päin ja käytiin Hiven jonolla. Se oli kuitenkin niin pitkä et päätettiin Vesan kanssa lähteä jo hotellia kohti ja muut jäi vielä bilettämään.

Viikon ruokalista

Blinde Kuh

Ravintolan sisäänkäynti

H, V ja Blinde Kuh

Noellen juhlat
Seuraavana aamuna herättiin ihanalle hotelliaamiaiselle. Vitsit oli mahtavaa vaan syödä hyvin rauhassa! Aamiainen oli kyl yks parhaimmista ikinä ja syötiin ittemme ihan ähkyyn. :D Lähdettiin hotellilta mun kämpille heittää kamoja ja lähdettiin sitten kaupungille kiertelemään. Löydettiin mm. vehreä puisto kattojen yllä ja desinglasi-liike, joka myy lasisia dildoja. Tyydyttiin vaan ikkunashoppailuun, sillä täällä ei pitkäperjantaina ollut mikään paikka auki ja ihmisiä oli liikkeellä tosi vähän! Käytiin syömässä Santa Luciassa, mä otin pizzaa ja Vesa pastan. Lisäksi syötiin jälkkäriksi maailman parasta panna cottaa. Syömisen jälkeen lähdettiin Thermalbadiin löllimään. Ajatuksena oli mennä sinne auringonlaskun aikaan et nähtäis Zürich myös iltavalaistuksessa. Suunnitelma toimi hyvin ja tultiin ulkoaltaalle niin et oli vielä valoisaa ja löllitiin siinä sen aikaa, että hämärtyi ja valot syttyi joka puolelle. Parin tunnin rentouttavan löllimisen jälkeen tultiin kämpälle, tehtiin ruokaa ja katottiin vielä tässä huoneessa pari jaksoa South Parkkia.

Aamiaiselta

Maailman parasta panna cottaa

Thermalbad

Thermalbadin sisältä

Lauantaina Minna ja Paul tuli aamulla Zürichiin ja tarkoituksena oli kierrellä kaupunkia. Minna aloittaa pääsiäisen jälkeen harjottelun Bernissä, joten kiva et joku asuu nyt samoilla hoodeilla mun kanssa. :D Mentiin yhdeksäks Minnaa ja Paulia vastaa Hauptbahnhofille ja vietiin matkalaukut kämpille. Lähdettiin käymään Viadukt-kauppahallilla ja Hardbrücken alueella ekaks. Käytiin muutamassa myymälässä ja Freitagin lippulaivamyymälässä. Olin jo varautunut siihen, että ostan itselleni pääsiäislahjaks kauan himoitsemani kassin, mut en löytänyt mallia mistään. Aattelin tulla sitten paremmalla ajalla uudestaan. Kiivettiin myös Freitagin myymälän katolle ihailemaan maisemia. Vaikka ilma oli sateinen, sai vieraat ihailla maisemia.

Freitagin jälkeen hypättiin junaan Hardbrücken asemalta ja keskustassa kierreltiin hetki ennen kuin mentiin syömään. Toiveena oli syödä raclettea ja löydettiin ravintola mistä sai raclettea, fondueta ja kaikkea muuta järkevää. Otettiin Vesan kanssa puokkiin racletteannnos ja paikan erikoisuus: pihvi, joka tuodaan lämpökivellä ja jonka voi paistaa itse. Raclette oli hyvää ja pihvin kanssa yhdistettynä erinomaista! :) Syötyämme kierreltiin vanhaa kaupunkia hetki ja sateen yltyessä hypättiin ratikkaan ja tultiin Hauptbahnhofin lähelle kaakaolle. Oltiin Vesan kanssa koitettu kaavailla jotain matsia lauantaille ja päätettiin iltapäivällä et lähdetään nyt sitten Luzerniin kattomaan Sveitsin superliigan kärkimatsia Luzern vs. Basel. Hypättiin neljän jälkeen junaan ja Luzernin juna-asemalta bongattiin matsibussi ja hypättiin sen kyytiin. Matsilippuja oli vielä onneksi jäljellä ja vieläpä kohtuuhintaan. Turvatarkastuksessa odotti ikävä yllätys, kun sanottiin etten saa ottaa järkkäriä sisään, koska se luokitellaan ammattikameraksi. Paikalla ei ollut mitään narikkaa tms. johon sen ois voinut jättää(en kyl ois ees varmaan raaskinut sitä sinne jättää) ja ainoa vaihtoehto ois ollut viedä se takaisin keskustaan. Koitin selittää, et mul ei oo mitään paikkaa mihin voisin sen Luzernissa viedä, koska oon tullut Zürichistä vaan kattomaan matsia. Setä oli horjumaton ja koitin vielä selittää, et kamera oli vaan mukana ja ettei mulla oo tarvetta ottaa kuvia matsissa. Ne otti mun tiedot ylös ja päästi onneksi lopulta sisään järkkärin kanssa. Olin vaan niin helpottunut! Meidän paikat oli matsissa Baselin kannattajien vieressä, joten fiilis oli korkeella. Peli alkoi vauhdikkaasti sillä Basel teki ihan ekoilla minuuteilla maalin. Luzern tuli kuitenkin tasoihin ja stadion oli revetä liitoksistaan. Maaleja ei nähty enempää, joten lopullisiksi lukemiksi jäi 1-1. Tultiin matsin jälkeen takaisin Zürichiin ja tehtiin vielä kämpällä ruokaa ja mentiin parin South Park-jakson jälkeen nukkumaan.

Viadukt-kauppahallista

Grüezi!

Freitag

Freitag-laukku

Kiivettiin ylimpään konttiin

Minna ja Paul Zürichin keskustassa

Vesa sai ruokalapun :D

Mikään ei oo parempaa, kun kunnon sisäfile-pihvi!

Suklaata

Mestari työssään

Minna, Paul ja Vesa suklaapuodissa
Sunnuntaina nukuttiin pitkään ja herättiin siihen, että Zürichissä satoi LUNTA! Ihan uskomatonta! Ilmojen suhteen Vesan vierailu ei menny nappiin sillä koko viikonloppu oli suht kylmää ja sateista. Mutta onneks täällä on myös kaikkea sisäkivaa!

Tehtiin Meierwiesenstrassella aamupalaa. Siirryttiin iltapäivällä hotellille vanhaan kaupunkiin, Grossmünsterin lähelle. Huoneessa oli kylpyamme, joten löllimishetki oli paikallaan. Koska mieheni on jalkapallo henkeen ja vereen, lähdettiin kattomaan Arsun ja Cityn matsia Oliver Twist-pubiin hotellin lähelle. Saatiin onneksi viimeinen vapaa pöytä ja hetken siinä istuttuamme Bob, Leon ja makedonialainen tyyppi(jonka nimeä en ikinä muista) liittyi meidän seuraan. Matsi oli Arsun hallintaa, mutta vasta viimeisillä minuuteilla nähtiin maali ja koko pubi tuuletti railakkaasti. Voin kertoa, että Vesa oli suht onnellinen pelin jälkeen. :D Mä halusin vielä näyttää koulun ympäristöä, joten käytiin kävelemässä koululla päin. Hetken kierreltyämme pysähdyttiin vanhaan kaupunkii sushille. Oli tosi hyvää! Syötiin vielä illalla Sprünglin suklaata(käytiin ostamassa ne jo lauantaina) ja macaron-leivoksia.

Lunta!! Wtf?!

Sushi-ravintolasta

Nam nam nam!

Suklaakonvehteja ja Macaron-leivoksia
Maanantaina olikin Vesan viimeinen vierailupäivä ja käytiin vielä tunnin jokiristeilyllä. Oltiin tosi rebelejä ja otettiin veneeseen mukaan jätskiä, vaiks siellä ei saanut syödä mitään. :D Mä lähdin sitten saattamaan Vesaa ratikalla ja heilutin hei heit. Onneks vaan pariks päiväks, sillä mulla oli jo parin päivän päästä lennot Suomeen. Tulin kämpälle ja jäin jumittamaan alakertaan Jonnan ja muitten kanssa moneks tunniks. Katottiin vielä illalla porukalla American Psycho. Näin sen ekaa kertaa ja täytyy myöntää et oli yllättävän hyvä leffa.

Grossmünster

Joutsen järvellä

Hehee, me rebelit :D

Limmat-joen varrelta

Brücke

Oli kyl tosi kivaa saada Vesa tänne vieraaks ja näyttää itselle tärkeitä paikkoja. Aika vaan tuntui menevän siivillä, mut nyt jälkeenpäin katottuna ehdittiin tekemään vaikka mitä! :)

Tiistai oli taas aurinkoista ja lämmintä (17 c).  Kävin syömässä aamupalaa Matildan seurana ja sain kuulla Lontoon shoppailuista ja muista kuulumisista. Ää, mul tuli ihan hirvee Lontoo-kuume. Onneks pääsen Pariisiin toukokuun lopulla, ootan sitä jo tosi paljon. Aamupäivä meni muuten siivotessa ja lähdin iltapäivällä käymään Freitagin myymälässä. Siellä selvis, ettei sitä mun haluamaa Donna-mallia enää valmisteta! Ou nou! Niitä saa ainoastaan Davosin outletista ja nettikaupasta. Mietin, että käyn kotona katttomassa nettitarjonnan ja teen päätöksiä sitten. Kävelin ympäri Hardbrückeä ja hyppäsin siitä ihan täyteenahdattuun ratikkaan keskustan suuntaan. Kiertelin Bahnhofstrassella muutamia liikkeitä ja kävin ostamassa tuliaissuklaata tytöille treeneihin ja kavereille ja perheelle. Jotenkin olin tosi fiilikset katossa ja tää oli taas niitä päiviä kun kaikki tuntui kivalta. :) Hyvä näin! Illalla tein sitten päätöksiä mun Freitagin suhteen ja laitoin tilauksen menemään! :) Oon nyt miettinyt sitä niin kauan ja löysin tosi kivan mallin ja värin, ni mietin et kyllä nyt pääsiäislahja täytyy saada, vaikkakin vähän pääsiäisen jälkeen. :D Illalla pakkailin viimeiset kamat ja aamulla lentokone otti suunnaksi Suomen. :) Siitä lisää seuraavassa...

1. Hyvähyvä, fontti on nyt paljon parempi ainakin mun silmissä! :)

"Koska mieheni on jalkapallo henkeen ja vereen" :D

2. Jep, hyvä et sitä pystyy nyt lukemaan paremmin. :) Se näkyy mulle kirjoittaessa erilaisena, mut kun opastin meidän vaaria blogin saloihin niin huomasin kanssa et kuinka hankalaa sitä on lukea!

Hah hah haa, hän kyllä elää ja hengittää jalkapalloa. Nyt ja aina. :D