perjantai 16. maaliskuuta 2012

Äiti ja iskä Zürichissä

Äiti ja iskä tuli perjantaina 2.3 Zürichiin. Lennot oli tarkotus tulla perille kymmenen aikaan aamulla, mutta äiti laittoi Köpiksestä viestiä, että lento on myöhässä puolisen tuntia. Lähdin aamulla yhdeksän aikaan kämpältä ja kävin Altstettenin postissa hakemassa verkkopankkitunnukset. Täällä verkkopankkitunnukset tulee aina kirjattuna kirjeenä ja ne pitää käydä henkilökohtaisesti lähipostista kuittaamassa. Posti säilyttää kirjeitä vaan viikon ja huomasin keskiviikkona illalla et mun tunnuksia säilytetään torstaihin asti, mut koska olin Luganossa en päässyt hakemaan niitä. Soitin torstaina postiin ja sain sovittua et ne pitää niitä perjantaihin asti. Kaikki meni onneks niinkuin oli sovittu ja pääsin lähtemään kentälle. Odottelin tuloaulassa ja lähemmäs tunnin odoteltuani selvisi, ettei sukset oo ehtiny Köpiksessä koneeseen ollenkaan. Niitä ois voinu jäädä odottamaan puoli tuntia tai sitten ne toimitetaan suoraan hotelliin. Valittiin jälkimmäinen ja suunnattiin hotelliin Niederdorfstrasselle vanhaan kaupunkiin. Oli tosi kiva saada kevättakit, lasketteluvarusteet ja kaikkea muuta tarpeellista. Sain myös fazerin sinistä suklaata ja lehtiä ja Vesan vanhemmilta synttärilahjan. Suunnattiin hotellilta syömään mun lemppari-italialaiseen Santa Luciaan. Jonnan ja Matildan kanssa oli sovittu et mennään ottamaan järven rannalle aurinkoa, koska oli luvattu aurinkoista ja lämmintä ilmaa. Kun oltiin syöty pizzat, hyppäsin ratikkaan ja suunnattiin jätskien kera nurtsille ottamaan aurinkoa. Sitä tuli itekkin niin hyvälle mielelle, kun kaikki oli kevät fiiliksillä. Valittiin meiän paikka vähän huonosti, koska siinä ihan meidän lähellä hengaili jotain paikallisia huumediilereita ja ne poltteli kokoajan jotain vähän vahvempaa. Mut täällä se ilmeisesti on vähän liberaalimpaa ja sovittiin et ens kerralla valitaan paikka vähän tarkemmin. Liityin vielä äitin ja iskän seuraan iltapäivällä ja kierrettiin kauppoja. Koska oltiin syöty niin hyvin päivällä, päätettiin jättää illallinen väliin. Menin kämpälle ja istuskeltiin alhaalla hetki ennen kuin lähdettiin Welcome partyihin. Juhlissa oli uv-teema ja siellä oli paljon opiskelijoita. Mun pyhä tarkoitus oli olla vaan lyhyen aikaa, mut koska mentiin sinne niin myöhään ja oli niin hauskaa tulin vasta kahden jälkeen kotiin. Missasin just muutamalla minuutilla yöbussin ja koska niitä meni vaan kerran tunnissa otin reteesti taksin kotiin. Nukkumaan pääsin vasta kolmen aikaan, joten seiskan jälkeen oleva aamuherätys vähän hirvitti.

Oltiin sovittu, että mennään laskettelemaan äitin ja iskän kanssa viikonlopuks Davosiin. Lähdettiin kahdeksan jälkeen junalla kohti lumisia alppeja. Olin tosi väsynyt junassa, mut paikanpäällä jo paljon pirteempi. Oltiin varattu hotelli ja sinne mentäessä saatiin kuulla et saadaan samalla hinnalla isompi huone saman ketjun paremmasta hotellista. Käy! Heitettiin kamat huoneeseen ja lähdettiin vuokraamaan kamoja. Ilma oli mitä parhain ja päästiin lähempänä yhtä rinteisiin. Ehdittiin laskea pari laskua ja syödä rinneravintolassa, kun iskä lähti takaisin huoneeseen, koska hänellä oli ollut huono olo jo aamusta asti. Laskettiin äitin kanssa päivä loppuun asti ja mentiin hotellille. Illalla käytiin syömässä hotellilla kolmen ruokalajin illallinen. Se oli tosi kätevää et väsyneenä ja pitkän päivän jälkeen ei tarvinnut lähteä etsimään sopivaa ravintolaa, sai vaan kävellä rappuset alas. Tuntu et taisin olla ihan vähän alipukeutunu mun kollarihousuissa ja fleecessä. Hups! Aamulla lähdettiin äitin kanssa aamupalan kautta rinteisiin ja oltiin jo kymmenen jälkeen menossa. Iskä oli vielä huonovointinen ja jäi hotellille lepäilemään. Laskettiin koko päivä ja ilma oli vastoin ennusteita aurinkoinen ja lämmin. Rinteet olivat hyvässä kunnossa ja laskettavaa riitti hyvin kahdeksi päiväksi. Kyllä sitä huomaa, että yks päivä on vähän liian lyhyt ja kahdessa päivässä ehtii jo ihan eri tavalla. Päivän lopuks käytiin palauttamassa laskukamat ja huollattamassa mun sukset. Niitä ei oo käytetty varmaan kymmeneen vuoteen ja tuntu ihan ku ois hiekkapaperilla laskenu, ne ei liukunu sit mihinkään! Onneks saatiin ne kuntoon ja otettiin viiden juna kohti Zürichiä.

Maanantaina äiti ja iskä kierteli kaupunkia ja mä hoidin kaikkia hoitamattomia asioita, siivosin ja pyykkäsin. Illalla oltiin syömässä ja leffassa kattomassa George Clooneyn Descendants. Onneks leffa oli alkuperäiskielellä niin siitä sai hyvin kiinni. Ois muuten ollut outoa kuulla Georgea dubattuna! Täällä leffoissa on hauska erikoispiirre. Nimittäin kesken leffaa se keskeytetään, valot rävähtää päälle ja pidetään 10-15 minuutin tauko. Tän tauon aikana ihmiset voi käydä vessassa tai hakemassa lisää syömistä. Onneks tiesin tästä etukäteen, koska muuten ois ollu aika ihmettelemistä et mitä nyt tapahtuu.

Tiistaina iskä ja äiti tuli aamulla tähän mun kämpälle käymään ja mentiin tästä yhtä matkaa keskustaan. Olin saksan tunnilla ja käytiin sen jälkeen äitin kanssa löllimässä Thermalbad Zürichissä. Se oli keskustan tuntumassa oleva tosi moderni kylpylä, missä on hoitavia porealtaita. Lisäks katolla on ulkouima-allas ja sieltä on huippunäkymät keskustaan ja kauas alpeille asti. Tää paikka oli tosiaan tutustumisen arvoinen ja meen sinne varmasti uudestaan. http://www.thermalbad-zuerich.ch/

Käytiin vielä syömässä italialaisessa ja kävin saattamassa äitin ja iskän junaan. Oli kiva et sai näyttää kaupunkia ja toimia turistioppaana. Laskettelu oli myöskin hyvä bonus, koska nyt siihen on otollisin aika. Ja tottakai oli kiva saada vähän tavaroita mitä täällä tarvii, koska kaikkea ei tajunnut pakata mukaan.

Davos

Henriikka Davosissa

Äiti ja iskä Davosissa

Iglu

Davos

Iskä ja äiti Santa Luciassa

Iskä ja pizzat

Äiti

Jonna ja Matilda ottaa kevään vastaan

Zürich-järven rannalla

Melojia Zürich-järvellä

Iskä ja äiti ja taustalla Zürich-järvi

1. Kiitos linkistä, jonka laitoit. Vesan opastuksella saimme systeemin toimimaan, sillä tämä on meille aivan uusi juttu :)

Pääsimme alkuun lukemisessa ja kuvien katselemisessa, näitä on kiva jatkaa huomenillalla. Upeita maisemia ja kivoja tapahtumia ja retkiä! Näyttää siltä, että Marjolla ja Henkallakin on ollut kiva reissu luonasi!

Me lähdemme nukkuma-puuhiin, niin jaksaa taas aamulla suunnata kohti työmarkkinoita:)
    Hyvää yötä ja mukavia kevätpäiviä!

Eeva Ja Jouni

2. Hyvä hyvä! Aattelin, että pääsette seuraamaan täältä mun Sveitsin elämää. :) Kivaa täällä on ollut ja tuntuu et lyhyessä ajassa on ehtinyt tekemään vaikka mitä! Oli kivaa et äiti ja iskä oli käymässä ja sai näyttää vähän kaupunkia. Vesa tuleekin jo kahden viikon päästä, kiva saada tänne taas vieraita! :)

Mutta hyviä kevätpäiviä myös sinne ja ollaan yhteyksissä!